Om sökande på växters namn

Igår hämtade jag ett paket på posten med knölar och lökar som jag beställt från Odla.nu. Det var så härligt att packa upp alla färgglada paket med dahlior, liljor, gladioler. Dessa vet jag redan en hel del om, men inte så mycket om två andra sorter som jag beställde på ett mer impulsaktigt sätt. Beslöt mig för att skaffa lite mer kunskap om dem. Det var Ismene, spindellilja ‘Sulphur Queen’ och Scadoxus, bollilja. Nuförtiden går det ju enkelt och snabbt att skaffa sig kunskap på internet. Eller? Det kan nästan bli ett problem att man hittar för mycket information. Det kan vara svårt att få en helhetsbild och att veta om den som skriver har rätt kunskap.
Spindellilja, Ismene festalis, tillhör enligt Wikipedia ett narcissliljesläkte i familjen amaryllisväxter. Den borde då kallas för narcisslilja. Släktet skiljs ifrån det närstående spindelliljesläktet genom att bladen är förenade till en så kallad falsk stam. Och genom olika ståndare. Nåväl, efter mycket sökande på olika ställen så hittade jag förklaringen på just min gula ´Sulphur Qeen´. Den är en hybrid mellan spindellilja och narcisslilja. Inte konstigt att den får lite olika namn ibland. Den ska odlas som en amaryllis. Bladen vissnar ner om hösten. Därför satte jag den i ett glas med vatten, som jag brukar göra med amaryllislökar. Den ska stå med vattnet precis under rotknölen, där det är tänkt att den ska bilda nya rötter, innan den planteras i jord.
Då var det dags att hitta info om bolliljan. Bollilja heter Scadoxus multiflorus på latin. Nu. Förut hette den Haemanthus puniceus och kallades för Målarborste. Tillhör familjen amaryllisväxter. Är en lökväxt med långa amaryllisliknande blad och får en blomma som ser ut som en rund, orangeröd boll. Denna boll består av många småblommor. Enligt trädgårdsforumet på Odla.nu så tar det lång tid innan den blommar. Det kan ta från två månader till två år.
Så hittade jag till en sida som heter plantzafrica.com. Där fanns väldigt intressanta uppgifter om denna lök. För det första att den är ’evergreen’. Ska alltså inte vissna ner om hösten, fast den tillhör amaryllissläktet. Dessutom att den bara ger en blomma per säsong och planta. Löken ska planteras precis under jordytan och mår bäst av att växa ett par år utan omplantering.
Sedan till det lite otäcka. Alla amaryllisväxter är giftiga och innehåller alkoider, men bolliljan verkar vara en av de giftigaste. Ihop med andra växter har den använts som pilgift och som bedövningsgift vid fiske. Men som många giftiga växter så har den också använts som läkeväxt. Den har botat magproblem, ögonsjukdomar och har också använts som en medicin till havande kvinnor, för att förlossningen ska bli utan komplikationer. ”Inget ont som inte har något gott med sig” som ordspråket lyder.
Inom släktet Haemanthus finns det 22 st växter. Alla har de sitt ursprung i Sydafrika. Varför man döpt om bolliljan kan ju vara att den finns på fler ställen än just Sydafrika. Eller så tillhör inte haemanthussläktet familjen amaryllis. Jag får nog forska vidare. För visst är det både roligt och intressant att så lätt och snabbt få nya kunskaper genom internet.

Kommentera

