VÅRDAGJÄMNING

Det innebär att dag och natt nu är nästan lika långa på hela jorden. Efter vårdagjämningen blir dagen längre på norra halvklotet än på den södra. Det låter väldigt bra, men var är våren? Ute är det snöstorm och flera minusgrader. Och all snö som redan ligger på marken, när ska den tina bort? Jag bor i södra Sverige inte i norra. Var är klimatuppvärmningen när man bäst behöver den?

Men redan i februari började det ju bli lite ljusare dagar. Och när det händer, då kommer lusten att så fröer tillbaka. Då ska det helst ske på en gång, men det finns varken såjord eller nyköpta fröer hemma. Men i gömmorna finns det gott om frösorter. Egenplockade, fådda och köpta, där inte allt frö använts. En del mycket gamla frö, som man tyckt vara synd att slänga. Och här kommer ett litet tips till dig som liksom jag har svårt för att slänga fröer.

Det jag gjorde var att leta fram fröer som normalt ska försås i värme. Jag letade efter lite större frön och hittade Hibiscus moescheutos.  Det är en halvhärdig, örtartad hibiscus. Det betyder att den vissnar ner om hösten och kommer med nya skott om våren. Fröerna är runda. De köptes på ebay år 2009.

För att testa fröers grobarhet brukar man lägga dem i vatten. Det gjorde jag och så gott som alla frön flöt. Där skulle jag normalt kastat bort dem. Nu fick jag för mig att vänta lite och redan nästa dag så hade flera sjunkit till botten. Då väntade jag ytterligare någon dag och se nu började det växa ut en liten rot på fröet. När groddarna blev så pass stora att de var hanterbara så flyttade jag över dem i en glasburk med fuktig vermeculite. Där fick de ligga tills de första bladen visade sig. Då blev jag tvungen att åka ut och skaffa blomjord och sedan planterade jag dem och nu har jag ungefär 40 st nya hibiscusplantor. Det är sorter med olika färg på blommorna och kopparhibiskus som odlas för den fina bladfärgens skull.

Kontentan är att jag lyckades få fram plantor av ca hälften av de fröer som genom vattentest verkade vara för gamla för att kunna användas. Och nu fram i mars så har jag hunnit med att testa andra sorter och har fått samma resultat med dem. Fröer är ganska dyra och en del sorter är svåra att få tag på, så jag är glad för att jag fick för mig att testa det här.

Att grodda fröer i vatten är en metod jag vanligtvis använder på en hel del sorters fröer. Fast då brukar jag använda nyköpt frö. Särskilt bra är det att grodda iris, dagliljor och blomman för dagen. Först får de ligga i vatten så att de sväller upp. När de gjort så häller jag bort det mesta vattnet, så att grodden får mer syre. Man får då vara uppmärksam så inte vattnet dunstar bort, får då dör grodden. I vattnet gror det bra och snart kan man hålla i grodden utan att skada den och då är det dags för plantering i jord. På det viset behöver man inte så frön som inte är grobara och det går för det mesta snabbare än att så direkt i såjord. Men det var första gången jag testat så här med frön som borde vara för gamla för att kunna användas.

 

 

 

Kommentera

