PÅSK-TANKAR

Idag är det Långfredag. När jag var barn kändes det mer som en väldigt lång fredag! Man fick inte lov att göra något som var roligt. Allting var stängt. Affärer och biografer. På radion spelades det sorglig musik. En dag för eftertankens kranka blekhet. Påskafton däremot, det  var en rolig dag för oss barn och om nu långfredagen förändrats med tiden, så kanske inte så mycket ändrats vad det gäller påskafton. Det var sällan som vi fick godis, men den dagen började alltid med att vi fick leta efter påskägg som mamma och pappa gömt. För att hitta gömstället fick man ledtrådar. Nu bränns det eller, nu blev det iskallt, tills man överlycklig hittade sitt ägg. På eftermiddagen samlades släkten. Då var det dags för påskmiddag med färgade ägg och sill och allt som där hör till. Senare under kvällen spelade de vuxna kort. När vi barn blev lite större fick vi också vara med så länge som vi var beredda på att förlora lite pengar. Det spelades om femöringar, men det var blodigt allvar och alla kämpade för att vinna. 

Jag har varit på skogskyrkogården för att besöka min son. Förra året kunde jag plantera en hel rad med påskblommor hos honom. Det kunde jag absolut inte nu, men mitt i snön satte jag en kruka med en lysande gul påsklilja. Varje gång jag besöker hans grav, så har jag lika svårt att förstå att hans kropp ligger där under jorden. Att det ofattbara verkligen har hänt. Att han aldrig mer kommer att finnas bland oss andra. Att det en gång blir jag som kommer till honom istället. Så borde det inte få vara. Det är en stor och ofattbar sorg. Och just under långfredagen delar jag den med Maria som förlorade sitt barn Jesus. Det har inget med religion att göra. För en mamma blir ett barn aldrig vuxet. Inte ens om det hunnit fylla trettio år. Det är och förblir ett älskat barn. Hennes sorg är min sorg och den delas av väldigt många andra mödrar. Under generationer som gått och för generationer som komma skall. 

 

 

 

Kommentera

