Nu blommar det igen

Idag kom äntligen våren! Tycker jag. Därför att snön inte längre täcker all mark. Det finns barmark också. Det finns blommor som vågat sig fram. Vintergäck, snödroppar, krokus och julrosor. De är efterlängtade. Till och med myrorna, som bosatt sig i vårt urgamla alträd, vaknade idag. Man blir sugen på att jobba utomhus, men vad ska man göra? Det mesta är för tidigt ännu. Det blir att plocka fram sekatören. Klippa bort sly går alldeles utmärkt och då får man samtidigt ihop tillräckligt med blomstöd åt kommande slingerväxter.

I fredags kom det ännu ett paket med beställda lökar och knölar. Denna gång ifrån Bulbs.se. Ännu fler dahlior och så en Canna ‘Stuttgart’. Med variegerade blad. Dessutom hittade jag hos dem en favoritväxt, som jag förut odlat varje år, men som nu kan vara svår att få tag i. Växten heter Galtonia, kaphyacint. Det är en lökväxt som blir ganska hög och som får vita blommor. Den är nästan härdig och kan i väldränerad jord och under en gynnsam vinter, överleva utomhus. Men säkrast är ändå att gräva upp den om hösten och vinterförvara svalt och mörkt, förr rätt som det är så blir det en sträng vinter och då förlorar man dem. 

Dahlior har blivit en av mina favoritväxter. Den blommar väldigt länge. Från högsommar till höstfrosten. Det finns väldigt många sorter i olika höjder och med olika färger. De är fina att plocka buketter av. Rådjuren gillar inte dem. Om man har ett passande källarutrymme så är de lätta att övervintra. De ligger där i mörkret och bara väntar tillsammans med olika sorters   knölar och lökar. Man behöver inte skämma bort dem med ljus och vatten. 

Vid vårt sommartorp så finns det om våren en bäck, som sedan förvandlas till ett torrt dike. I år tänkte jag pröva att fylla det diket med dahlior så att det blir som en blommande sommarbäck. Jag har en hel del jättestora knölar som borde gå att ställa på botten av diket och sedan kan man fylla på jord, istället för att gräva ner dem. I mitt huvud ser jag hur vackert det kan bli. Att planera och drömma är väldigt roligt, men allt brukar inte gå att förverkliga. Och just nu kom jag på att vi har gott om mördarsniglar. De trivs utmärkt i det lite fuktiga diket. Och mördarsniglar och dahlior, de går verkligen inte ihop! 

Kommentera

